Minden nézőponthoz egyedi perspektivikus torzulás tartozik.
Kulcs-szavak: aránymérés, befoglaló kockarács, belső (súlyponti) sarok, egyszerű geometriai forma, főirány, képsík-mozaik, küszöbszint, megfigyelés célterülete, mérőképsík, nézőpont, párhuzamos oldalpárú négyszög.
Az oktatási segédeszköz előállítása csekély ráfordítást igényel: szabvány négyzetlap sarkaira egy-egy, teleszkóp-szerűen kihúzható pálcát (antennát) szerelünk. Alapállásban a pálcák a lap pereméhez simulnak. A demonstráció során a pálcák csuklósan, körív mentén elfordíthatók a lap síkjában.
A befoglaló kockarács számtalan négyzetlapot tartalmaz. Különálló négyzetlapok (pl. egy-egy padlóra fektetett, sima lap az előtérben), megrajzolása gyakran több gondot okoz, mint vázkockabeli társaik. Kockalap-rokonaikkal azért boldogulunk könnyebben, mert látványukat a rácsozat rúdjai részletekre bontja.
Egy-egy négyzetlap perspektivikus ábrázolásának hagyományos közbülső lépése, amikor a belső sarkok főiránybeli vetítésével egyszerű geometriai formákra bontjuk a mérőképsíkunkon trapézformának látszó képsík-mozaikot.
Véleményem szerint az önálló négyzetlap-rajznál határozható meg az a küszöbszint, amelyen túl már szabaddá válik az összetett kockarácsok felé vezető út.
Négyzetlapoknál általános típushibának számít a rálátás eltúlzása. Ezt a problémát egyszer és mindenkorra hatékonyan leküzdhetjük sarokteleszkópnak elnevezett oktatási segédeszközömmel.
A módszer
1) Kiválasztjuk a négyzetlap „belső” sarkait, azaz megállapítjuk, hogy - nézőpontunkból szemlélve – melyek a befoglaló folt súlypontjához közelebb eső sarkok.
2) A belső sarkokhoz tartozó antennákat (a beállított négyzetlap síkjához simuló körív-darabbal - mérőképsíkunkon függőlegesnek vagy vízszintesnek látszó helyzetbe állítjuk. Ekkor az antenna-pár rajzlapunk széleivel párhuzamos állásba kerül, vagyis pontosan ellenőrizhetővé válik.
3) A kihúzható antennákat a lap pereméig meghosszabbítjuk. Ezek az antennák hangsúlyozzák (a képsík-mozaikok egyszerű geometriai formákra való bontásának céljából) a belső vetítések segédvonalait.
4) A belső, párhuzamos oldalpárú négyszög (rombusz, paralelogramma) szomszédos oldalainak arányát leolvassuk. A kisebbik oldalt a nagyobbikra forgatva tört számmal fejezzük ki az arány pontos értékét. Tokos-rugós, stop-kapcsolóval ellátott fémszalag-centimétert alkalmazva, a szakaszok összehasonlítása egyértelműen bemutatható.
· Kihúzzuk a szalagot a kisebbik szakasz mentén.
· Ezt a méretet, mint egységet a mérce pillanat-kapcsolójával rögzítjük.
· A rögzített hosszt negyed-körívvel ráforgatjuk a hosszabbik oldalra.
· Leszámoljuk az egészeket: hányszor fér el a kisebbik oldal mint egység a nagyobbik oldalon?
· A maradékot visszamérjük az egészre: így állapítjuk meg a töredéket. A mérőképsíkon számszerűsített arány a látvány felszerkesztéséhez szükséges (l. Képes Kockatan).
A gyakorlat folyamán rajzoltassuk meg a vizsgált négyzetlap felülnézetét is! Az előzetesen felvitt felező-negyedelő oldal-beosztások megkönnyítik a pontos antenna-állások rögzítését. Figyeljük meg, hogy vetületben enyhén széttartónak látszik majd a korábban perspektívában párhuzamosként beállított segédvonal-pár. Ez igazolja vissza beállításunk helyességét.
A négyzetlap peremeit lássuk el felező-negyedelő jelekkel! A sarkokat betűzzük meg, hogy pontosan megnevezhessük vektorként működő segédvonalaink helyzetét! (Pl: A mutat 1 ¾ DC -re, stb.)
Elemezzük sorra a négyzetlapokat, a térsarokban elfoglalt helyzetük szerint: fekvő, álló, ill. ferde pozícióban!
Fekvő négyzetlap elemzése
1) Fekvő lapnál a belső sarkokat függőleges irányba (föl-le) vetítgetjük, hogy aránymérés szempontjából könnyen kezelhető, párhuzamos oldalpárú négyszöget kapjunk.
Fekvő lap elemzése, felülnézet. Az antennák felülről enyhén széttartónak látszanak, ha perspektívában párhuzamosnak látszottak.
2) Álló helyzetű négyzetlapnál a belső sarkokat vízszintes irányba (jobbra-balra) vetítgetjük.
Álló négyzetlap elemzése: a belső sarkokra vízszintes segédvonalakat illesztünk.
Álló négyzetlap elemzése, felülnézet. Az antennák felülről enyhén széttartónak tűnnek, ha perspektívában párhuzamosan futó segédvonal-párnak lettek beállítva.
3) Ferde síkú négyzetlapok (lejtők)
Ferde síkú négyzetlap esete.
Ferde síkú lapok esetében a belső sarkokat értelem szerűen függőleges vagy vízszintes irányba (föl-le vagy jobbra-balra) vetítgetjük, ahogy nézőpontunkból kényelmesebb. Olyan belső foltot keresünk, amelynek az aránya könnyen megállapítható.
Ferde síkú lapok, felülnézet.
ÖSSZEFOGLALÁS
A látvány kiemelt célterületeit közvetlenül a beállításon hangsúlyozva, a csoport minden tagja számára egy időben zajlik a demonstráció.
A terem másik feléből nézve, a a sarkok viszonylagos helyzete megváltozik. Ami Mahdinak “belső”, az Diának “külső” saroknak minősül!
Dia saját nézőpontja szerint választja ki a fekvő négyzetlap számára “belső sarkaihoz” erősített segédvonal-pálcákat. Eredeti helyére visszaülve, hossztengelyével a téma súlypontját célzó rajzbakjáról ellenőrzi az antennák képsíkbeli függőleges (vagyis a rajztábla rövidebb peremével párhuzamos) helyzetét, amit az imént emlékezetből állított be a tárgyon.
Dia másképp látja, mint Dani: mindenkinek saját nézőpontja van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése