2009. november 19., csütörtök

Modell-rajz

Hogyan jelenítsük meg grafikusan a “Kint is vagyok, bent is vagyok” elnevezésű, - tanszékek közötti, elsőéves építészhallgatóknak szánt - feladat modelljét úgy, hogy a szemlélő benne érezze magát az átmeneti térben?


Attila múzeuma. Léptékadó figurák kontúrja mentén peremfényt alkalmazva, a térsíkok elkülönülnek. A nyílások kijelölik a fényforrás irányát. Azonos helyzetű síkok egy rajzon belül lehetőleg hasonló grafikával jelölendők.

Az alábbiakban bemutatok néhány “egy-perces” demo-mintát. A vázlatok nagy méretű, famentes, szürke papíron, három féle színű pitt krétával születtek. A fehér kiemelés technikája jelentősen felgyorsítja a fény-árnyék hatást. Elsőéves tanköröm demonstrációs órájának tanulságai:

Emeljük orrunkig a kicsiny modellt, s közvetlenül arcunk előtt tartva forgassuk körbe, hogy kiválaszthassuk a leglátványosabb nézőpontot!

A horizont magasságát döntéssel, billegtetéssel változtatva, egy-egy, elkülönített lépésben rajzoljuk meg a padló-rálátást, majd a mennyezet alálátást! Első vázlatunkban el is túlozhatjuk ezek mértékét.

Hasonlóképpen pillantsunk be a falak közé is: a vezérsík képsíkunkkal bezárt szögét finoman változtatva, próbáljunk előbb az egyik, azután a másik oldalból a lehető legtöbbet megmutatni! Lassan kialakul az egyensúly a térhatároló felületek között. Ha ebből ennyit látok, akkor a másikból csak ennyi marad. Az egyik kedvezmény megköti a másik mértékét. Rajtunk múlik, mit akarunk megmutatni, azaz hogy honnan nézzük a belső teret.

A következő fázisban az eredeti keretet kibővítjük, s túllépünk a rajz szélein. Ezáltal közelebb megyünk a látványhoz. Gyakorlatban az első vázlatot (amely a modellt még kívülről ábrázolta) újra méretezzük: szegélyeit levágva, második rajzunkon a magot felnagyítjuk .

Iránypontjaink rögzítése után fésüljük össze a megfelelő összetartásokat!

Árnyékolás előtt felületosztással erősítsük meg a síkok irányát! (Esésvonal, rétegvonal, padlóháló, méterháló, lábazat, anyagjelölések, vetett árnyékok, tükröződés, stb.)




Alexandra sarka. A keretek elhagyásával a képet felnagyítjuk. Fehér kiemeléssel hatásosan összefoghatók az épített részt körítő környezet foltjai. A halmazállapotok elkülönülnek. (A Teremtés is így kezdődött: az Ég elkülönült a Földtől.)

Tamás színháza. Rajzolás közben újabb ötletünk támad. A fél szintek közé rámpák kellenek.

1 megjegyzés:

  1. A teljes illusztrált cikk mb-kuckónál láthatók:
    http://mehesb.spaces.live.com

    VálaszTörlés