2009. szeptember 29., kedd

Drapéria tan

 

Zsebkendő felületkövető vonalhálóval, filctoll, 2009.

Kulcs-szavak: aránymérés, befoglaló kockarács, csúcsfény, egyszerű geometriai formák (EGF), felületkövető vonalháló, helyi kontraszt, önárnyék, palást-alkotó, peremfény, reflex-fény, síkra bontás, szerkezeti raszter, takarásos perspektíva, töréspont, vetett árnyék, vonalkód, vonal-frissítés.

1974 Huoneeni Haarakadulla draperia lampa

Szobabelső drapériával (Haarakatu) Tampere, 1974, csőtoll.
 
Aki tud drapériát rajzolni, domborzatot is tud majd ábrázolni. A felületkövető vonalháló a felületre merőleges metszősík nyomán keletkező metszetvonallal párhuzamos. Gömbnél a glóbusz szélességi és hosszúsági köreihez hasonlít. Hengernél az alapkörre (ellipszis-darabok) és az alkotókra (tengellyel párhuzamosak). Kúpnál az alapkörre és a az alkotókra vezethető vissza.
 
ket-gomb
Ikea-lámpások papírból, tollrajz, 2006-

Táj-rajzban a vetés barázdái, vagy a szőlő-ültetvény tőke-sorai követik a domborzat plasztikáját. Drapéria-rajzolásnál egy kockás kendő szabályos mintázata ehhez hasonlítható. A csíkok hűen követik a felület hullámzását.

2002 lavir-csendelet elejen
Lavír-tanulmány, csendélet terítővel, 1985
 
A színes csíkok, mintázatok, felületosztások vonalas ábrázolásával már a legelső, szerkezeti fázisban is kifejezhető a felület iránya. Kövessük szemünkkel, ahogy - a takarásos perspektíva szabályai szerint - a völgyben eltűnő csík a dombra érve, újra előbukkan! A csíkok tanulmányozásával jobban megértjük a felületre merőleges virtuális metszet alakját. A felület-metszék a peremnél mindig könnyebben érthető, mint beljebb. A perem maga is egy metszet, melynél kettős vonallal feltüntetendő az anyagvastagság is.
 
1974 Var säng i Haarakatu
Szobabelső Tamperében, 1974, toll.

A hullámzó felület hengerpalást-sávokra vezethető vissza. A henger alapkörét sokszöggel helyettesíthetjük. Az ívek húrral vagy érintővel válthatók fel, vagyis a felület síklapokkal burkolható. Gondoljunk a deszkával burkolt trójai falóra!
A vasalások, hajtások, szín-váltások, anyag-csíkok töréspontjaira fektessünk képzeletben egyenes szakaszokat! A ferdék irányát a főirányokhoz képest állapítjuk meg – az átfogó a derékszögű háromszög befogóinak aránya szerint tűnik ferdének (l. Aránymérés). Lassan kialakul a síkjaira bontott, egyszerűsített felület szerkezeti váza, amelynek árnyalásához a Helyi Kontraszt elvei szerint fogunk hozzá. Mozaikról mozaikra haladva a kontúrvonalak mentén, tónuskezdeménnyel rögzítjük a vonal menti szélső értéket.
 
2006 Naumburgi draperia
Naumburgi figura drapériával, 2006, toll.

A tónusozás vonalkódját a hengernél tanulmányozhatjuk legközvetlenebbül: önárnyék / reflexfény / vetett árnyék. Fehér lapon feketével dolgozva, a drapéria-hullám gerincén végigfutó fénycsík kétoldali árnyékcsíkkal fejezhető ki leghatékonyabban. A hullámvölgy alján az ellenoldalról visszavert reflexfény csíkját az árnyékos oldal önárnyéka és a vetett árnyék fogja közre.
 
Legnagyobb ellentét a semmi és a valami között feszül – tehát az üres papírra felvitt első vonalréteg meghatározó jelentőséggel bír.

Hivatkozások:

MB: Ceruzatechnika, 2009

MB: Képes kockatan, 1985

MB: Helyi Kontraszt – Tónus a vonal mentén, 2003

MB: Tárgy-rajz, 2009

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése