Módszertani feladat-ismertető segédeszköz
Az ötlet forrása: 2008 decemberében, a Váci-utcai Szent Mihály-templom hangversenyén, oltárhoz állított vászonra, a közönség elé vetítették a kiváló ifjú orgonaművész, Somogyi-Tóth Dániel kezét, aki hátul, magasan fenn a karzaton játszott.
Erre lenne szükségünk a rajz-oktatásban is – gombolyítottam tovább a művész eredeti ötletét. Mi lenne, ha a minta-rajzoló táblájához kapcsolt kamera révén a demonstráció minden résztvevője számára egyformán láthatóvá tennénk a rajz szerkezeti felépítésének folyamatát?
A rajzolási sorrendet kutatva jutottam el a dia-sorozatokká összefűzhető állóképekig.
Minden kezdet nehéz. Új témák bevezetésénél szükség van hatékony pedagógiai kezdőlökésre, amely a tétovázó diákot kimozdítja holtpontjáról. Leggyakrabban feltett hallgatói kérdések, hogy „Hol kezdjem?” „Milyen sorrendben haladjak?”
Tapasztalatom szerint hatékony feladat-indító módszer a tanár imitált együttrajzolása, amikor tanítványai közé vegyülve, segít kikeresni a legkedvezőbb nézőpontot (miközben maga is körbejárja a feladatot), megmutatja, hogyan kell hozzáfogni (miközben maga is hozzáfog).
A bemutató nem jelenti a téma végigrajzolását! Szerepe az űrsikló indító-rakétájához hasonló: az első fokozat felgyorsítja, majd pályára állítván, leválik róla.
A tanár személyes példája kiemelten fontos a felső szintű rajzoktatásban. A demonstráció a hallgatóság felkészültségéhez, az adott körülményekhez igazítható. Más felől kész mintarajzok, korábbi évjáratok háttérben kiállított modelljei gazdagítják a helyszínen indított, a szerkezet-építést folyamatában bemutatni szándékozó együtt-rajzolást.
Látvány utáni minta-rajzolásnál azonban kevesen látják zavartalanul - a tanár válla felett átpillantva, jobb kezesnél bal felől állva – a demonstrációt. Hogy mennyit látnak a többiek, az saját helyzetüktől függ! Ha nincsenek éppen takarásban, esetleg ferde szögből nézve, torzítva látnak valamit. Még rosszabb helyre szorulva, annyi sem jut nekik.
Kívánatos lenne, hogy minden diák demokratikusan egyenlő minőségű látványhoz jusson, vagyis akármennyire hátra szorul a csoportban, ugyanolyan jól lássa a tanár kezét, mint a közvetlenül mögötte állók. Mivel az állvány a letámasztott rajztáblához van rögzítve, a közvetítendő képsort a rajzoló felsőtestének csekély mozgása nem befolyásolja. Az eredeti pedagógiai szándék szerint a rajzoló kezének vándorlása folyamatosan követhető lenne.
A megnövekedett diáklétszám miatt egyre kevesebb korrekciós idő jut egy-egy tanítványra. Az oktatást térben és időben kiterjesztő módszer révén hatékonyságunk javulna.
Elsősorban nyugodt, tágas belső terek jöhetnek számításba, ahol megteremthetők a kivetítés feltételei (Opera, Bazilika, templom, múzeum).
Sok témánál elképzelhető a vetített demo. Kivételek a napos, szeles, forgalmas külső helyszínek, ahol az erős fény miatt a vetítés lehetetlen. A bemutató dokumentálását azonban ilyenkor is érdemes lenne elvégezni, hiszen a téma-bevezető előadások félévenként ismétlődnek. Évfolyam-szintű, általános előkészítésnél vetíthető lenne a szerkesztés menete, a vázolás módja, a kéztartás, és minden olyan egyéb részlet, amire a diákok általában kíváncsiak.
A szó elszáll, a rögzített képsor megmarad. A rajzolási folyamat szerkesztett formában közvetlenül feltehető a világhálóra.
Összefoglalás
A diák élőben követheti a bevezető magyarázathoz kapcsolódó mintarajzolás folyamatát. A bemutató a távlati kép szerkezeti felépítésének sorrendjét szemlélteti. Egyúttal az oktató egyéni rajzmodorát is dokumentálja.
A vetített demo egyfajta demokratikus varázstükör, amely az oktató és a tanítványok közötti geometriai távolságtól függetlenül, minden szemlélő számára azonos minőségű mintát közvetít.
A kivetített képet mindenki egyformán láthatja. A bemutató így térben és időben széthúzható. Javaslatom szerint az elszálló szó, az elröppenő kép szerkesztett változatban archiválható. Bárcsak kitűnő elődeink erőfeszítéseiről is fennmaradt volna élő dokumentáció!
A bemutatóhoz szükséges eszközök:
A - Számítógép (laptop),
B - Webkamera,
C – Rajztáblához csíptetett, gégecsöves kamera-állvány,
D - Vetítő (projektor),
E - Vetítővászon (vagy szabad falfelület),
F - Elektromos csatlakozás, 220 V.
G – Alátétek, állványok (pl.összecsukható bárszék)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése