2010. szeptember 13., hétfő

Teraszos torony

Másodéves feladat (Vertikális kompozíció, kötött maggal, alacsony horizonttal)

Részleges beállítás szögletes váztestekből

terasz-torony-vetuletei

A szimmetrikus építmény központi magja minden tankör számára közös: két és fél váz-kockából összerakott torony.

Láthatatlan alátét-kockával középen és  két fél-kockával a szárnyakon csoportunk elegánsan megoldja a tornyos beállítást, a normál padlószinten állva. Ez a a gólyaláb-módszer.

Kiegészítő elemeink: üres és teli kockák ill. hasábok (kockasorok), melyek pontos elrendezését szintenként alaprajzok és égtájakról elnevezett homlokzatok (vízszintes és függőleges metszetek) tisztázzák.

A legfelső szintet híd-szerű képződmény alkotja.

A könnyebb tájékozódás kedvéért a vetületeket betűkkel és számokkal jelzett modulhálóra visszük fel. A magasságokat római számok (szintek) mutatják.

masodevnek-tablan-vetuletek

A táblai ábra-sor. Az alaprajzok sraffozott része a belső tömeget, vonalas része a felülről látható alsóbb teraszokat mutatja. A belső magot következetesen pirossal jelöljük meg! Azonos színhasználat saját tájékozódásunkat segíti.

jozsi 126

A puding próbája az evés! Alálátás-csúszó-pont demonstráció a VI-os teremben. A legfelső váz-fél-kocka rúdmetszeteinek tárgyilagos ellenőrzése - létra segítségével. (A létrán a szerző látható.)

jozsi 131

Az első csúszópont-gyakorlat a színes jelölő-drót kiválasztásával kezdődik. A kísérleti drót-nyalábbal diák kínál diákot.

 A demonstráció játékos előhangjának tekinthető szín-választás szimbolikus: ezzel mottónkat erősítjük . (“Minden nézőponthoz egyéni perspektivikus torzulás tartozik!”)

jozsi 133 jozsi 134

A rajz-helyről megbecsült M-értéket (alálátás esetén: létra segítségével) a központi kockatorony közeli függőleges élén csúszó-pontként rögzítjük.

jozsi 128

A beállított tárgy kézzelfogható megjelölése után visszaülünk helyünkre, s eredeti nézőpontunkból újra szemügyre vesszük a váztest nevezetes rúdjainak látszólagos összemetsződését.

Hiba esetén megkeressük az elrajzoláshoz rendelhető nézőpontot.

adam-diak

Metz Ádám részben tónusozott tornya.

terasos-torony-diak

Miklós Zita tisztán vonalas megoldása.

Hertel-Anna

Hertel Anna finoman tónusozott rajza, vetett árnyékos háttérrel kitöltve.

Fuzes-Balint

Füzes Bálint Péter játékos tovább-építése, tükröződő előtérrel.

Második feladatunk vetület-helyreállítási rejtvényének egyik megoldása szintén az ő kezét dicséri:

Fuzes-Balint-vetulet-helyreallitas

Három iránypontos horizontális kockasor összetartásait az Óriáshorizont (vagy: Égtájmappa) módszerrel ellenőrizzük.

…”A köztes ferdék a szélső ferdék közé szorítandók. Az iránypontok ismeretében (kézben tartott gumizsinórral vagy a vizsgált sarkok gombostűre való tűzésével) csoportosan ellenőrizhető valamennyi köztes ferde-nyaláb.”

Borító minta:

A rajzokat szabványos borítóba tegyük, feliratozás vastag, vágott végű filctollal történjék. (Hasonló eredményt érhetünk el, ha a két vonalas, függőleges betű-szárak közét utólag kitöltjük.)

borito-minta

Emlékeztetőül: az első házi feladat MB honlapján található (Képes Kockatan, 10. ábra)!

Aula tér-analízis

Az egy iránypontos folyosó-rajz után kitágítjuk látóterünket, s a derékszögű aula-körüli oldalfolyosókat egyetlen, széles-vásznú lapon próbáljuk ábrázolni.

Három látókúpot dolgozunk (spekulatív módon) össze: egy iránypontos folyosó balról, másik folyosó jobbról, két iránypontos sarokpillér középen, átlós nézetben… összemásolva (egymásra csúsztatva) a szomszédos iránypontok lassan kialakul a panoráma szerkezete. A horizonttól távoli vízszintesek (szélső ferdék) közös ívre feszülnek. (Korábban tompaszögeket zártak be.)

panorama-aulatabai-elemzese

A táblai magyarázat fotóit Oltványi Tamás készítette.

A nézőpontok összemásolása egy-egy cél-kocka bevetésével szemléltethető. (A vonatkozó elméletet l. a Bazilikáról szóló “Panoráma bővített kockaráccsal” című írásomban.)

Az átlós nézet a képmező közepét elfoglaló sarokpillérre vonatkozik. Ennek a szélső iránypontjait hozzuk fedésbe az oldalfolyosók saját (eredetileg egyetlen) enyészpontjával. Ezt a műveletet mutatják az egymásra helyezett lapok. (A kulcs-szavak magyarázatát a Tükröződő toronytrióban kereshetjük vissza.)

panorama-aula

Megoldás: az ív.

Előtérben szerepeljen a padló-háló is!

A beadandó rajz tartalmazza: a horizontot (ahol a cikk-cakk kiegyenesedik…) az átlátszónak ábrázolt pillérek mögötti aula-sarkokat (a D jelű kocka-élet) és a közeli fal-fúgákat!

A táblai rajzon szerepel az aula alaprajzi elrendezése is: három irányba kell néznünk egyszerre. A három perspektívát szélső ívekkel simíthatjuk egy szerkezetbe. Ne feledjük: egyetlen vízszintesünk: a horizont összefogja az egész panorámát!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése